fredag 22 juli 2011

Bibliotek

Jag minns, när jag var en så där 8-10 år, och jag började röra mig själv i mitt uppväxt kvarter. Jag cyklade runt och tittade på hus och hamnade ofta vid biblioteket. Parkerade cykeln och gick in. Lukten av alla böcker var stor och jag kan känna den än i dag. En unken, torr och varm lukt. Men den gav alltid samma känsla, pirret. Det var spännande att gå in på biblioteket. Jag kommer i håg än i dag vart böckerna stod, de jag läste just då. jag kommer i håg vart de andra böckerna stod, de som man läste när man blev större. Jag vet vart spelen stod, de som jag började pilla på bara för att få vara där längre. Jag gillade biblioteket mycket, det var tryggt och kändes hemma. Jag har fortfarande samma känsla när jag går in i ett biblioteket i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar